Samengestelde kalender van Tekstboek en Les
Tijdens het werken met de door
Miracles In
Contact uitgegeven
leeskalender tegelijk met de dagelijkse les is mij opgevallen dat de te lezen Tekst en
Les van de dag vaak elkaar prachtig aanvullen.
Maar ook dat het dagelijks lezen
van een gedeelte van het Tekstboek samen met het doen van de Les van de dag flink wat discipline vraagt.
Van daaruit is een kalender ontstaan waarin je direct vanuit een gedeelte van het Tekstboek een combinatie kunt vinden naar een Les, of juist vanuit een Les naar een gedeelte in het Tekstboek.
Niet meer een kalender voor één bepaald jaar, wel met enkele compromissen...
de belangrijkste is wellicht deze: het bestuderen van consequenties voor de
'boodschap' is een grote en intensieve klus en ook onderhevig aan persoonlijk
inzicht, dus:
voorbeeld (klik er op voor pdf download)
Keuzes maken
Bij het samenstellen van deze gecombineerde kalender
is zoveel mogelijk de bestaande tekstboek lezen kalender 2018
aangehouden. Toch moesten er een aantal keuzes gemaakt worden om
e.e.a. zoveel mogelijk synchroon te laten lopen met de werkboeklessen die
gestart zijn op de eerste dag van het jaar:
Geen weekenden
Allereerst zijn de weekenden bewust
weggelaten; hierdoor ontstaat er meer ruimte die gebruikt is om de langere
teksten ook te splitsen in wat kortere groepen van alinea's. Voordeel: per dag
een korter leesgedeelte, makkelijker vasthouden aan de discipline van dagelijks
lezen; nadeel: opsplitsing in dagen van een uitleg die één
geheel vormt.
Benodigde tijd
Door het combineren van een stuk lezen in het Tekstboek samen met het doen
van de lessen, want dat is de kern van deze kalender, ontstaan er grote
verschillen in leestijd per dag. In de MIC-kalender komen reeds splitsingen
voor, in deze combi-kalender is er niet alleen rekening gehouden met de Les van
de dag, maar ook met de omvang van de toelichting.
Werkboek toelichtingen
Daarnaast is nu ook gekeken naar de Toelichtingen op het
werkboek. Veel studenten die dagelijks een Les doen maken ook gebruik van
Toelichtingen op het werkboek van Een cursus in wonderen van Allen
Watson en Robert Perry. Het bevat niet alleen waardevolle toelichtingen maar ook
(meditatie) oefeningen die tijd nodig hebben.
Wanneer een toelichting meerdere pagina's beslaat wordt er op die dag
geen tekstboekparagraaf gelezen.
Zie als voorbeeld 19 maart waarbij de> toelichting
op Les 78 èn het vervolg er op vijf pagina's nemen. Of 20 augustus waarbij met
Les 232 waarop een uitgebreide > toelichting
gegeven wordt van zeven pagina's.
Verschuiving
De MIC-kalender bevat vrije weekenden en wordt daardoor ieder jaar opnieuw
ingedeeld. Met het oog daarop plus het ontbreken van vrije weekenden in deze
combi-kalender loopt de tekstboekkalender
meestal één of twee dagen vooruit. Door de opsplitsing om tot een goede
verdeling te komen kan het zijn dat hierdoor de waardevolle
aanvulling op- / ondersteuning van- een les buiten beeld blijft.
Werken in een groep
Deze verschuiving samen met het invoegen van
> toelichting kan tot gevolg hebben dat
deelnemers van groepen die
verschillende kalenders gebruiken niet dezelfde tekst op dezelfde dag lezen. Het
verdient aanbeveling in dat geval de MIC-kalender
te gebruiken. .
*Beperkingen
Het bestuderen van consequenties voor de 'boodschap', door deze indeling van
de combi-kalender vol compromissen, is een grote, intensieve klus en ook onderhevig aan persoonlijk inzicht.
Feedback
op met name dit laatste is van harte welkom: al werkende met deze kalender zal
ik ook aanpassingen plegen...
...veel plezier!
Tot slot
[ Werkboek Inleiding ]
klik voor een download van een goed afdrukbaar exemplaar (pdf)
cursus in wonderen | studiegroep | attitudinal healing
laatste update: 15 aug 2018